Susanne Kathlen Maders utstilling Supersaturations vises nå i Sandnes kunstforening. Utstillingen står til 14. desember 2014.

Forsidebilde: Still-Leben, 2014
Utstillingen er en vandreutstilling i regi av Norske kunstforeninger.
Se også kunstforeningens facebookside: https://www.facebook.com/sandneskunstforening?fref=ts
Åpningstider: Tirsdag-fredag: 16-20, lørdag 11-16, søndag 12-17.

Shahrázáds fortellinger II. Installasjon laget på stedet i utstillingsrommet.

I Susanne Kathlen Maders vegginstallasjoner møter store geometriske former hårfine linjer og skulpturelle tredimensjonale objekter. Komposisjonen utfoldes som et oppløst partitur, der ytterpunkter som balanse og ubalanse, tyngde og letthet, harmoni og atonalitet spiller viktige roller. Verkene gir assosiasjoner til den russiske suprematisten Kasimir Malevitsj, konstruktivisten Vasilij Kandinskij og Bauhaus-skolen. I Maders non-figurative malerier, blir fargene hovedaktøren. Mader presser fargene mot en svært høy metning, som nærmer seg det som i kjemien kalles overmetning eller supersaturation. Det er en ustabil tilstand der metningen overgår sitt eget balansepunkt, som en spent fjær som spontant kan sprette tilbake til utgangspunktet.

Susanne Kathlen Mader er født i 1964 i Walsrode i Tyskland. Hun har en mastergrad fra Kunsthøgskolen i Braunschweig. Siden 1998 har Mader bodd og arbeidet i Norge. I tillegg til å ha hatt separatutstillinger og deltatt i gruppeutstillinger, står hun bak flere offentlige utsmykninger. På Høstutstillingen i 2013 ble Mader tildelt Norske Kunstforeninger debutantpris i samarbeid med NorgesGruppen for verket Hendelser i stor høyde.

Turnéåpning for Supersaturations var i Mandal Kunstforening.13. november åpner utstillingen i Sandnes Kunstforening, senere skal den til Steinkjer Kunstforening, Rana Kunstforening og Oslo Kunstforening. På hvert av utstillingsstedene vil Mader lage et stedsspesifikt verk på direkte på veggen. Utstillingsturneen er en samproduksjon med Norske Kunstforeninger, og er en del av Norske Kunstforeningers debutantpris i samarbeid med NorgesGruppen.

Lyttepost

Still-leben

Zattere

Fra utstillngen i Sandnes. Flags on Sea og The guardian.
Susanne Kathlen Mader foran Shahrázáds fortellinger II.
Anmeldese av Maders utstilling i Stavanger Aftenblad, 24. november 2014

Kommende aktiviteter